Na przełomie marca i kwietnia prowadziliśmy konsultacje społeczne nowej organizacji ruchu na osiedlu Henryków. Mieszkańcy wyrażali swoje opinie droga mailową oraz podczas spotkania zorganizowanego 11 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 257, przy ul. Podróżniczej 11.
Zebrane podczas konsultacji opinie mieszkańców zostały przekazane do Zarządu Dzielnicy Białołęka oraz do Wydziału Infrastruktury i projektanta organizacji ruchu. Planujemy organizację spotkania w sprawie ulic Kołacińskiej i Klasyków z Zarządem Dróg Miejskich.
RAPORT Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH DOTYCZĄCYCH NOWEJ ORGANIZACJI RUCHU
NA OSIEDLU HENRYKÓW
1. INFORMACJE WSTĘPNE
Mieszkańców zaproszono do udziału w konsultacjach za pośrednictwem strony internetowej Urzędu Dzielnicy Białołęka www.bialoleka.waw.pl, platformy konsultacyjnej www.konsultacje.um.warszawa.pl, wraz z odpowiadającymi im profilami w mediach społecznościowych. Informacje o konsultacjach były również przekazywane mieszkańcom poprzez biuletyn informacyjny „Czas Białołęki”, gazety „Echo Białołęckie” i „Nasza Choszczówka” oraz za pośrednictwem plakatów, które pojawiły się na terenie objętym konsultacjami – na osiedlu mieszkaniowym, w 2 szkołach, 2 przedszkolach i w dwóch parkach. O konsultacjach zostali również poinformowani rodzice dzieci uczęszczających do placówek edukacyjnych za pośrednictwem stron internetowych.
2. TERMIN I FORMY PROWADZENIA KONSULTACJI
Konsultacje społeczne nowej organizacji ruchu osiedla Henryków trwały od 27 marca do 17 kwietnia 2018 r. Zaproponowany przez urząd nowy projekt organizacji ruchu był dostępny dla mieszkańców przez cały czas trwania konsultacji na stronie www.bialoleka.waw.pl oraz na platformie konsultacji. Mieszkańcy mogli wziąć udział w konsultacjach na dwa sposoby: podczas spotkania z urzędnikami i projektantem nowej organizacji ruchu, które odbyło się 11 kwietnia 2018 r. oraz przesyłając uwagi na adres e-mail: bialoleka.konsultacje@um.warszawa.pl.
3. KONTEKST
Konsultacje społeczne miały na celu uzgodnienie z mieszkańcami poruszającymi się ulicami w rejonie osiedla Henryków (ograniczonego ulicami Klasyków, Krokwi, Podróżniczą, 15 sierpnia, Kołacińską i Modlińską) optymalnej organizacji ruchu, na podstawie którego zostanie opracowany i wdrożony nowy projekt. Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo dzieci uczęszczających do pobliskiej szkoły oraz okolicznych mieszkańców, ponieważ mimo wprowadzonej strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h, niewielu kierowców przestrzega tego przepisu.
Osiedle Henryków jest traktowane przez wielu kierowców jako alternatywna trasa dla zakorkowanej ul. Modlińskiej. Wjeżdżają oni w osiedle z ul. Klasyków w ul. Krokwi, a następnie ciągiem ulic: Podróżnicza i Kołacińska dostają się na ulicę Modlińską, omijając m.in. skręt w lewo z ul. Klasyków w ul. Modlińską.
Zwiększona liczba aut na uliczkach osiedla spowodowała zakorkowanie tego rejonu, spotęgowane przez rodziców dowożących dzieci samochodami do placówek edukacyjnych w tym rejonie: Szkoły Podstawowej nr 257, ul. Podróżnicza 11 i Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2. W 2016 roku na terenie osiedla wprowadzono nową organizację ruchu, tzw. „esowanie”, czyli wprowadzenie przewężeń na jezdni i wymalowanie wysepek. To rozwiązanie miało uspokoić ruch, ale wzbudziło wiele kontrowersji, ponieważ doprowadziło do jeszcze większych korków, ponadto kierowcy zamiast zwalniać przed przewężeniem i przepuszczać innych kierowców jadących z drugiej strony, przyśpieszali. Mieszkańcy ulic, na których zostało zastosowane esowanie uskarżali się na zbyt szybko poruszające się auta, nie stosujące się do ograniczeń prędkości, natomiast osoby mieszkające na innych, mniejszych ulicach osiedla zaczęli uskarżać się, że ruch samochodowy został w ten sposób przesunięty na ich ulice, często nie posiadające chodników. Zarząd Dzielnicy podjął decyzję o przeprowadzeniu konsultacji społecznych w celu wprowadzenia nowej organizacji ruchu.
4. PRZEDMIOT KONSULTACJI
Przedmiotem konsultacji był projekt organizacji ruchu[1], który zakładał usunięcie dotychczasowego rozwiązania - „esowania”, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicach: Podróżniczej i Marchołta, wprowadzenie kontraruchu rowerowego na tych ulicach, zastosowanie progów zwalniających oraz wyniesienie skrzyżowań.
Konsultacje dotyczyły organizacji ruchu, czyli wprowadzenia nowego oznakowania w tym rejonie, natomiast nie odnosiły się do działań inwestycyjnych: poszerzania dróg, budowy chodników i oświetlenia.
5. UWAGI MIESZKAŃCÓW ZGŁOSZONE PODCZAS SPOTKANIA
Na spotkaniu w Szkole Podstawowej nr 257 przy ul. Podróżniczej 11, które odbyło się 11 kwietnia o godz. 18.00 obecnych było ok. 70 mieszkańców oraz przedstawiciele urzędu: Marcin Adamkiewicz Zastępca Burmistrza Dzielnicy Białołęka, Aldona Kwiatkowska Naczelnik Wydziału Infrastruktury, Beata Kułakowska z Wydziału Infrastruktury, Marcin Krop z Wydziału Infrastruktury, Ireneusz Gajewski z Wydziału Inwestycji Drogowych, Jacek Banulski Projektant z firmy Techno usługi, Joanna Pernal – Stasińska – koordynator konsultacji społecznych w Dzielnicy Białołęka. Spotkanie prowadziła Agata Gójska – moderator z firmy Mediatorzy.pl. Spotkanie trwało 3 godziny.
Uczestnicy spotkania, w przeważającej części mieszkańcy okolicy oraz rodzice dzieci uczęszczających do szkoły, w której odbywało się spotkanie zgłaszali liczne uwagi. Część z nich dotyczyła możliwych do wprowadzenia zmian, realizacja niektórych postulatów nie leży w kompetencjach dzielnicy.
5.1.Postulaty mieszkańców zgłoszone podczas spotkania,:
- likwidacja esowania
- nie inwestowania w małe zmiany, np. progi zwalniające, tylko w gruntowną przebudowę ulic w tym rejonie
- zamknięcie ulicy Krokwi (za pomocą szlabanów/znaków zakazujących wjazdu) osobom nie zamieszkującym osiedla
- próg zwalniający na ul. Krokwi przed ul. Dziatwy
- ograniczenie prędkości na ul. Krokwi
- nie wprowadzanie ruchu jednokierunkowego
- wprowadzenie zakazu zatrzymywania się pod szkołą na ul. Dziatwy
- budowa progów zwalniających na ul. Drożdżowej
- wyniesienie skrzyżowania ul. Drożdżowej i Pasieki
- sprzeciw wobec wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ulicy Uczniowskiej
- poparcie dla budowy wyniesionych skrzyżowań
- budowa progu zwalniającego
- 2 etapy ograniczenia ruchu w rejonie osiedla: pierwszy etap wyniesione tarcze skrzyżowań i progi zwalniające, 2 etap: wprowadzenie ruchu jednokierunkowego – jeśli inwestycja z pierwszego etapu nie przyniesie skutku
- większa liczba znaków drogowych, m.in. ograniczenia prędkości, oraz informujących o rodzaju skrzyżowania
- dojazd do szkoły przy ul. Dziatwy od ul. Modlińskiej
- dojazd do szkoły przy ul. Podróżniczej od ul. Modlińskiej
- poszerzenie istniejących chodników, budowa nowych chodników
- budowa progu zwalniającego na ul. Kołacińskiej i ul. Żywicznej
- budowa chodnika na ul. Drożdżowej
- ustawienie lustra drogowego przy ul. Dziatwy
- ustawienie znaków na skrzyżowaniu ul. Drożdżowej i ul. Podróżniczej, ponieważ kierowcy nie respektują ruchu równoległego
- ograniczenie ruchu tranzytowego na osiedlu Henryków
- negatywna opinia dla wprowadzenia kontraruchu dla rowerów – negatywna opinia dla wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Uczniowskiej i Marchołta
- większe wykorzystanie funduszy unijnych do finansowania budowy dróg w dzielnicy
- uzupełnienie ul. Dziatwy między ul. Drożdżową a ul. Modlińską
- budowa ronda na ul. Modlińskiej i Klasyków
- poszerzenie ul. Klasyków
- budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Klasyków i Krokwi
- wydzielenie dwóch pasów do skrętu w lewo z ul. Klasyków w ul. Modlińską
- ograniczenie ruchu ciężarowego od ul. Krokwi do ul. Modlińskiej
- poprawa łuku na ulicy Klasyków na wysokości ul. Krokwi – bardzo słaba widoczność w tym miejscu
- instalacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Podróżniczej i Uczniowskiej
5.2. ogólne uwagi dotyczące bezpieczeństwa ruchu w tym rejonie
- przedłużenie ulicy Uczniowskiej (stanowiłaby przejazd równoległy do ul. Modlińskiej i do ul. Krokwi
- przedłużenie ulicy Krokwi do ul. Fortel
- ograniczenie ruchu w tym kwartale do ruchu lokalnego
- budowa nowych dróg
- budowa chodników i ścieżek rowerowych na ulicach: Żywicznej, a przynajmniej na odcinku od ul. Kołacińskiej do ul. Fortel, na ul. Podróżniczej, ul. Dziatwy, ul. Drożdżowa
- wprowadzenie częstszych kontroli Policji i Straży Miejskiej zarówno w celu egzekwowania prawidłowego parkowania, jak i kontroli prędkości (zwłaszcza w godzinach porannych)
6. UWAGI MIESZKAŃCÓW ZGŁOSZONE DROGA MAILOWĄ
Przez cały okres trwania konsultacji mieszkańcy zgłaszali uwagi za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: bialoleka.konsultacje@um.warszawa.pl. Jedną z grup uczestników konsultacji były osoby skupione wokół szkoły przy ul. Dziatwy. Drugą liczną grupę stanowiły osoby skupione wokół szkoły przy ul. Podróżniczej. Można wywnioskować, że wiele uwag zgłaszanych przez te grupy było wspólnie wypracowanym stanowiskiem, ponieważ ich treść była taka sama lub bardzo podobna[2]. Uwagi mieszkańców dotyczyły:
- likwidacji esowania
- zainstalowania oznakowania pionowego w rejonie szkoły przy ul. Dziatwy
- poprawy widoczności znaków poziomych, w tym przejść dla pieszych
- wyniesienia tarcz skrzyżowań, m.in. Dziatwy/Marchołta
- budowa progów zwalniających na wszystkich ulicach, żeby rozłożyć ruch jednomiernie. Budowa progów tylko na kilku ulicach spowoduje przeniesienie ruchu na inne ulice i tylko przeniesie problem w inne miejsce a nie go rozwiąże
- poparcia dla budowy progów zwalniających i budowa chodników na terenie osiedla
- poparcia dla wprowadzenia ruchu jednokierunkowego - (ulice Marchołta i Dziatwy)
- wyznaczenia pasów rowerowych
- nie tworzenia ulic jednokierunkowych, bo nie rozwiąże to problemu nadmiernej prędkości
- nie wytyczania ścieżek rowerowych, ponieważ ulice są wąskie i jest tam problem z parkowaniem
- progów zwalniających na ulicach: Krokwi, Podróżniczej, Marchołta, Uczniowskiej, Srebrnogórskiej i Żywicznej na całej długości ulic.
- wyniesienia skrzyżowań wraz z wyznaczeniem przejść dla pieszych, tam gdzie jeszcze ich nie ma. Ulice: Podróżnicza/Żywiczna/Uczniowska, Srebrnogórska/Żywiczna, Krokwi/Pasieki
- ustawienie lustra na skrzyżowaniu ulic. Krokwi i Podróżniczej
- zmiana skrzyżowania ulic Podróżniczej i Uczniowskiej z równorzędnego na skrzyżowanie z pierwszeństwem przejazdu
- ograniczenia ruchu tranzytowego przez Henryków z zastrzeżeniem, że rodziny nie mieszkające na Henrykowie a dojeżdżające do szkoły muszą mieć umożliwiony dojazd do szkoły
- ustawienia oznakowań pierwszeństwa na skrzyżowaniu ulic Podróżnicza – Uczniowska – Żywiczna
- zakazu parkowania na ul. Uczniowskiej
- zakazu parkowania na ul. Żywicznej na odcinku od ul. Żywicznej do ul. Weteranów
- wyniesienie skrzyżowań tak, aby był najazd na nie był bezpieczny przy prędkości 30 km/h
7. WNIOSKI I REKOMENDACJE
Najważniejszym postulatem, zgłaszanym przez większość uczestników konsultacji była likwidacja istniejącego „esowania”, czyli przewężeń na drodze. Wszyscy uczestnicy konsultacji zgodzili się również w kwestii konieczności wprowadzenia zmian i ograniczenia ruchu tranzytowego na osiedlu, z jednoczesnym udrożnieniem ruchu.
Zaproponowane w projekcie progi zwalniające oraz wyniesione skrzyżowania spotkały się z entuzjazmem, co więcej, uczestnicy wnioskowali wręcz o budowę większej liczby progów i wskazywali konkretne ich lokalizacje.
Natomiast rozwiązanie polegające na wprowadzeniu ruchu jednostronnego na ulicach Uczniowskiej i Marchołta nie spodobało się osobom uczestniczącym w procesie konsultacyjnym. Jedyne głosy popierające ten pomysł były głosami rodziców dzieci ze szkoły przy ul. Dziatwy, jako drogi jednokierunkowe wskazywano jednak ulice Marchołta i Dziatwy.
Mimo, że w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h, nie ma obowiązku stawiania innych znaków przypominających o ograniczeniu, mieszkańcy wnioskowali o ustawienie znaków. Wiele głosów dotyczyło kwestii słabego oznakowania terenu – zarówno w znaki pionowe, jak i poziome, m.in. wskazujące rodzaj skrzyżowania.
Pojawiło się również wiele uwag, które nie były przedmiotem konsultacji, ale dotyczyły szerokiej gamy rozwiązań w zakresie ruchu i bezpieczeństwa drogowego w tym rejonie, m.in. dotyczące ul. Klasyków czy ul. Kołacińskiej, głównych dróg dojazdowych do ul. Modlińskiej.
Wnioski te zostaną przekazane do Zarządu Dróg Miejskich.
Raport sporządziła Joanna Pernal - Stasińska