12 października o godzinie 12 poznamy zwycięską koncepcję szkoły podstawowej przy ul. Świderskiej. Wówczas zostaną ogłoszone wyniki konkursu architektonicznego. W związku z sytuacją epidemiczną na terenie Polski ogłoszenie odbędzie się on-line za pośrednictwem platformy youtube oraz Webex. Transmisja na żywo dostępna będzie pod adresem: www.youtube.com/BIAPROMO oraz https://meetingsemea8.webex.com/meet/bialoleka.zp. O terminie i miejscu wystawy prac oraz dyskusji pokonkursowej powiadomimy wkrótce.
Do ogłoszonego przez urząd pod koniec lutego konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej budynku szkoły podstawowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą przy ul. Świderskiej, zgłosiło 39 pracowni architektonicznych z czego 24 pozytywnie przeszły formalną ocenę. Zostały one zaproszone do składania prac konkursowych. Finalnie do urzędu wpłynęło 18 prac. W następnym etapie sąd konkursowy zapoznał się z pomysłami na koncepcję szkoły i dokonał wyboru trzech najlepszych. Prace są zanonimizowane. Zatem nie wiadomo, jakie pracownie się zgłosiły oraz kto jest autorem danej - w tym zwycięskiej - koncepcji. 12 października zostaną otwarte koperty z nazwami pracowni. Zwycięzca, oprócz nagrody 40 tys. zł, zostanie zaproszony do negocjacji w trybie z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Przypomnijmy, że Dzielnica, na działce o powierzchni ponad 3,2 ha, planuje budowę 36-oddziałowej placówki dla 900 uczniów (32 klasy I-VIII i 4 „zerówki” w tym oddział integracyjny) wraz z zespołem boisk, placem zabaw, parkingiem i terenem zieleni. Natomiast konkurs ma wyłonić najlepszą koncepcję architektoniczną pod względem wizualnym, użytkowym i ekonomicznym. Zgodnie z założeniami szkoła powinna być zapraszająca, ma pobudzać wyobraźnię dzieci i uwzględniać rozwiązania proekologiczne. Ma być też tak zaprojektowana, by dawała możliwości wykorzystania części budynku oraz terenów zewnętrznych po godzinach pracy na rzecz społeczności lokalnej.
Za to aranżacja terenu wokół budynku powinna wpisywać się w naturalny charakter okolicy. Co więcej na zewnątrz budynku szkoły mogłyby się znaleźć: „zielone klasy” umożliwiające przeprowadzanie lekcji na dworze, „strefa różnorodności biologicznej” o funkcji edukacyjnej, czy „strefa ciszy”, gdzie dzieci mogłyby odpocząć od hałasu. Dużym walorem edukacyjnym może też być wprowadzenie do koncepcji elementów edukacyjnych z różnych dziedzin wiedzy np. modeli obrazujących zjawiska przyrodnicze, tabliczek z nazwami roślin, sylwetek dziko żyjących zwierząt lub ogrodu z roślinami jadalnymi.